Vlaanderen in bedrijf
Image default
Architectuur

10 tips voor het bouwen van een rijhal

1) Het allereerste wat je moet doen voordat je een rijhal bouwt, is het onderzoeken van het vergunningsproces in je omgeving. Elke stad is anders en niet alle overheidsadministraties zijn even slim. Doe zoveel mogelijk onderzoek om valkuilen in het begin van je plannen te vermijden. 

2) Terwijl jouw vergunningen in aanvraag zijn, kan je afvragen wie de bouw gaat doen. Controleer referenties. Werk met een professional, het zal u tijd en geld besparen. Neem een ritje naar hun voltooide faciliteiten, of de sites van de baan, interviewen anderen die gebruik hebben gemaakt van hun diensten. Als je 100% zeker wilt zijn dat je werkt met een professional kan je via paardenservices een offerte aanvraag doen voor het bouwen van een rijhal.

3) Budget. Wordt jouw rijhal slechts een rijhal of is het deel van een groter complex? Is er al een schuur al gebouwd? Of worden er stallen toegevoegd als onderdeel van de totale structuur?  Terwijl je nadenkt over de indeling. Overloop wat je nodig hebt, en welke kosten er moeten gemaakt worden. Denk aan de hoefslagkering, poorten,grendels,verlichting en watersysteem. Het loopt allemaal snel op, dus maak die lijst zo gedetailleerd mogelijk, zodat je dit project aan de gang kunt krijgen.

4) Wie gaat dit allemaal betalen? Als je niet in staat bent om het hele project uit eigen zak te betalen, ga dan op zoek naar een geldschieter die de behoeften van een paardenfaciliteit begrijpt. Veel banken willen niet graag een lening afsluiten voor een niet-residentiële woning. Het kan zijn dat u uw geldschieter moet wijzen op het belang van een rijhal, hoe het inkomsten kan genereren en de waarde van het hele pand kan verhogen.

5) Waar ga je nu je de binnenpiste plaatsen? Vraag jezelf af waar de zon opkomt en ondergaat. Deze natuurlijke progressie van het licht zal invloed hebben op je rijervaring in de manege. Op welke manier waait de wind meestal? Als een manege op een bijzonder winderige plek staat, kan het voelen alsof je in de buik van de Titanic rijdt met het gebouw dat huivert van elke ontploffing. De paarden voelen het ook, wat resulteert in lange ellendige winters. Dit lijkt misschien heel alledaags, maar het zijn dezelfde vragen die beantwoord moeten worden als we schrijven over de bouw van een buitenbak. Het is erg belangrijk voor het succes van de arena.

Vermijd gebieden die van nature nat zijn en gebieden waar waterpoelen na een harde regenbui.  U zult dit bestrijden voor de levensduur van het gebouw, tenzij u investeert in een aantal serieus goede drainagesystemen of een workaround doet met een goede opgraving en zwaluwen.

6) De grootte doet er wel toe. Afhankelijk van je discipline wil je genoeg ruimte om de training te kunnen volbrengen die nodig is voor de wedstrijd.

7) Zet je rijhal op een plaats waar het makkelijk in en uitrijden is. Trek je ooit op naar een rijhal en er is geen plaats om te parkeren? Erger nog, nergens om je terug te rijden? Je zult genoeg ruimte rondom je indoor willen hebben om de vrachtwagen en trailers, tractoren en tractoren met trekhaak gemakkelijk in en uit te kunnen rijden, zonder de toegang te blokkeren. De beste rijhallen hebben voldoende parkeerruimte in de buurt om iedereen te kunnen huisvesten.

8) Maak het licht en luchtig. Hoe meer natuurlijk licht, hoe kleiner uw elektriciteitsrekening. Een van de meest aangename ervaringen van het binnenrijden is het binnenrijden in een goed verlichte, stofvrije en voldoende grote arena.  U kunt bijna het gevoel hebben dat u buiten rijdt. Of u nu veel ramen aan de zijkanten van de piste heeft of in staat bent om een vrij overspannend dak te laten installeren, de impact op de lange termijn is enorm.

9) Bodemsamenstelling. Het belangrijkste onderdeel van uw binnenruimte is de rijbaan die u installeert. Hoe beter de kwaliteit van de ingrediënten is, hoe directer de levensduur van de bodem, en hoe consistent de bodem zal zijn. Hoe je een goede ondergrond kiest voor je indoor hangt af van de regio van het land waar je woont en van je discipline. Werk samen met een professionele piste aanlegger om ervoor te zorgen dat jouw bodem voldoet aan uw behoeften. 

10) – Neem de tijd om te plannen. Er zijn zoveel variabelen waar je rekening mee moet houden bij het plannen van je rijhal, die invloed hebben op je budget, je tijdsbestek, je trainingsschema – het planningsproces moet niet gehaast zijn. Wees nooit bang om vragen te stellen. Het is nooit een eenvoudig geval van het vergelijken van appels met appels als het gaat om de bouw, bouwmaterialen, of voetgangers.

 

https://paardenservices.be/rijhal-bouwen/

Gerelateerde artikelen

Het nut van deursluiters begrijpen

Boomhutten gezocht

Een ervaren architect uit Gent ontwerpt uw nieuwe woning