De beste aminozuren voor je spieren, BCAA

BCAA is een term die je, buiten de sportwereld om, niet zo vaak tegenkomt. Het is een afkorting voor
Branched Chain Amino Acids en bestaan uit de aminozuren L-Leucine, L-Isoleucine en L-Valine.
Doordat de moleculaire structuur vertakt is, hebben ze de naam BCAA gekregen, dit vertaal je naar
vertakte keten van aminozuren. Maar waarom zijn BCAA’s dan belangrijk voor de sporter? Eigenlijk
zijn de BCAA’s een van de eerste aminozuren die door je spierweefsel als energiebron wordt
gebruikt. Als je een tekort hebt aan BCAA’s kunnen je spieren uitgeput raken.

Nog even een korte uitleg. Zoals je waarschijnlijk weet zijn eiwitten heel belangrijk voor je spieren. Ze
zorgen voor een verbeterde spierbouw en ondersteunen het herstel van je spieren. Eiwitten zijn
opgebouwd uit 20 verschillende soorten aminozuren. Aminozuren zijn dus de bouwstenen van een
eiwit. Deze aminozuren kunnen verschillend zijn samengesteld wat weer zorgt voor een ander effect
van de eiwitten die daarbij horen. Er zijn 8 aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken en die
dus van buitenaf binnen moeten komen via voedsel of supplementen. De zogenaamde essentiële
aminozuren.

Elke sporter traint natuurlijk om sterker, sneller en gespierder te worden. Wanneer je een inspanning
uitoefent is het dan ook belangrijk om je spieren te stimuleren vanuit celniveau. De aminozuren die
in BCAA’s zitten, zorgen voor ongeveer 1/3 van de spiereiwitten. Als je te weinig binnenkrijgt van
deze BCAA’s dan kan dat resulteren in spierverlies.

Voordelen van BCAA
BCAA’s hebben meerdere voordelen. Zo zorgt het voor een versnelde herstelling van je spieren na de
training. Vooral na een intensieve training is het niet gek dat je wat spierschade hebt opgelopen,
BCAA’ versnellen het herstel waardoor je sneller weer kan gaan sporten zonder consequenties en
waardoor je dus eerder je doelen kunt bereiken.

Ook zijn BCAA’s handig bij de stimulatie van de eiwitsynthese. BCAA-aminozuren stimuleren ieder
namelijk al de proteïnesynthese in de spieren. Oftewel BCAA’s stimuleren de spiergroei, ook als je
niet aan krachttraining doet.

Uit recente onderzoeken is gebleken dat BCAA-aminozuren ook een positief effect hebben op je
uithoudingsvermogen, vooral als je nog een beginnend sporter bent met niet zoveel ervaring. Zo
blijkt dat BCAA’s het gevoel van vermoeidheid verminderen. Ze spelen namelijk een grote rol bij de
aanmaak van 5-htp. Dit zorgt weer voor de aanmaak van serotonine, het stofje waardoor je je
energiek voelt. Oftewel door de inname van BCAA’s voel je je fitter en heb je het idee dat je de
inspanning langer vol kunt houden.

Voor meer info : bezoek de site